Porsche: Zo bedank je 2.000.000 Facebook fans ?

Porsche bedankt de 2 miljoen Facebookers door hun ava (profielfoto) op een auto te zetten. Die titel komt je vast bekend voor en dat kan wel kloppen. Vorig jaar rond deze tijd publiceerde ik namelijk: Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans

In het tussenliggende jaar is het Porsche gelukt om nog eens 1 miljoen Facebookers Fan te maken van hun Porsche Facebookpagina. Een respectabele 2 miljoen. Menig merk zal er jaloers op zijn. Nou was ik was bij de eerste miljoen, dus de stap naar meedoen met de 2de was snel gezet. Aanklikken en afwachten.

En op 16 januari 2011 verscheen dit berichtje op mijn Facebook Timeline. Het was zover.

Een druk op de link bracht me op de web special. Een kind kan de was doen (Porsche is tenslotte een jongens-/meisjesdroom ). Je naam invullen en voila. Een grote dik pijl wijst de plek aan waar je je ava terug kunt vinden.

Porsche heeft geleerd van de vorige keer.  Toen moest Daniëlle Schouten (Productmanager sportwagens bij Porsche in NL, @danischouten) nog op en neer naar Stuttgart.

Leuk die pijl maar dat bewijs wil je natuurlijk ook van dichterbij zien. En dat kan.

De Cayman S van een andere positie bekijken?  Ook dat kan.

Van al dit alles wil je natuurlijk ook een Wallpaper of iPad achtergrond. Geen probleem ook daar is aan gedacht en je kunt ‘m ook nog in allerlei beeldschermformaten downloaden.

Leuk gedaan! Qua executie is deze actie absoluut een verbetering. Technisch goed doordacht en perfect uitgevoerd. De Cayman S is voorzien van prachtige livery.

Nu zit ik met het volgende. Mijn naam staat op die eerste Porsche GT3 R Hybrid van 1.000.000 fans. Daar was ik zó enthousiast over dat ik er een stukje over moest schrijven.  M’n tegeltje met profielfoto en spreuk kozen het luchtruim op een Tile & Inspire Boeing 777 van KLM. Ook daar enthousiasme.  

En nu m’n gezicht op de Porsche Cayman S 2 million Facebook fans.

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik een beetje blasé geworden ben, maar ik mis iets. Ik blijf deze keer zitten met het gevoel, het is leuk maar niet meer dan leuk. Als je dit één keer doet is het tof, maar een tweede keer is de kracht er voor mij een beetje vanaf.

Wat ga je als merk meer doen dan een like omzetten in een naam of avatar ergens op ? Oké, het geeft wat “rumour around the brand”, het levert sympathie op. Ook als je naar de reacties op de 1.000.000 facebook fans posting van vorig jaar kijkt zie je dat men toen, en dus zeker nu een stap extra verwacht.

Begrijp me goed, ik blijf het een leuk initiatief vinden en ik vind Porsche een prachtig merk. Maar misschien mis ik hier de Oomph die je krijgt als je het gaspedaal van een Porsche indrukt. Misschien moet je als merk bij de keuze en inzet van een middel toch meer naar de authenticiteit van het merk, uniekheid van de auto, de droom, de beleving.

Heb of ben je een merk: probeer dan zo’n Like om te zetten naar echte merkbeleving. Zet Social Media virtuality om naar Real Life beleving. Van virtuality naar reality.

Ik ben nu al benieuwd naar de 3.000.000 fans.

(Deze blogpost is op dinsdag 17 januari 2012, gepubliceerd op Marketingfacts! )

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s